Kuten
edellisessä postauksessa lupailin, tartun tässä seuraavassa jo ensimmäiseen
varsinaiseen kurssitehtäväämme, jossa pitää esitellä vähintään kaksi
julkista sosiaalisen
median sovellusta.
Ensimmäiseksi
esittelyvuoroon valitsinkin yhden niistä harvoista jo aiemmin käyttämistäni sovelluksista eli verkkoyhteisöpalvelun ja
verkostoitumisvälineen LinkedInin,
joka on maailman
suurin Internetissä toimiva työelämän tarkoituksiin luotu verkosto.
Palvelun
tarkoituksena on toimia eräänlaisena työnhakijoiden ja työntekijöiden
kohtaamispaikkana. LinkedIn käyttäjät voivat verkoston avulla löytää
mahdollisia työkumppaneita ja vaihtaa viestejä muiden verkoston jäsenten
kanssa. LinkedIn onkin yksi helpoimpia ja kenties myös tehokkaimpia tapoja
lisätä sekä yrityksen että yksittäisen työntekijän näkyvyyttä sosiaalisessa
mediassa. Se tarjoaa hyvän foorumin työelämän ja sosiaalisen median
yhdistämiseen.
LinkedIn
palvelun perimmäisenä tarkoituksena on oman osaamisen markkinointi
eli ammatillisen profiilin luonti. Tämä tapahtuu muun muassa omien
taustatietojen, kuten työkokemuksen ja koulutuksen listaamisen, suositusten ja
kontaktiverkoston avulla. Palvelun henkilökohtainen profiili muistuttaakin
eräänlaista julkista CV:tä. Profiilisivusta kannattaakin yrittää tehdä edes hieman persoonallisempi kuin sivun oletus on ja sehän onnistuu esim. profiilisivun elementtien uudelleensijoittelulla. Myös sisällön lataaminen muualta verkosta on palvelussa mahdollista. Itse pidän hyvänä erottautumiskeinona erityisesti palvelun tarjoamaa mahdollisuutta liittää työtuttavilta saatuja suosituksia johonkin työpaikkaan, työtehtävään tai osaamiseen liittyen.
Kulttuurin muuttumisen myötä myös LinkedInin merkitys työnhaunvälineenä kasvaa jatkuvasti. LinkedIn onkin nykyään erittäin tärkeä kanava niin yrityksille kuin rekrytoijillekin löytää ammattitaitoisia ja osaavia työntekijöitä ja siten nopeasti täyttää työpaikat jo ennen kuin ne edes tulevat avoimeen hakuun. Lisäksi tietyt yritykset saattavat nykyään haluta hakijoidensa CV:t ainoastaan LinkedIn-muodossa. LinkedIn hyödyllisyys työelämän verkostoitumisvälineenä jakaa kuitenkin mielipiteitä ja palvelun soveltuvuus riippuu varmasti myös yrityksen tai työntekijän alasta, ja siitä onko ovatko oma ”todellinen” verkosto ja yhteistyökumppanit siinä jo mukana.
Kulttuurin muuttumisen myötä myös LinkedInin merkitys työnhaunvälineenä kasvaa jatkuvasti. LinkedIn onkin nykyään erittäin tärkeä kanava niin yrityksille kuin rekrytoijillekin löytää ammattitaitoisia ja osaavia työntekijöitä ja siten nopeasti täyttää työpaikat jo ennen kuin ne edes tulevat avoimeen hakuun. Lisäksi tietyt yritykset saattavat nykyään haluta hakijoidensa CV:t ainoastaan LinkedIn-muodossa. LinkedIn hyödyllisyys työelämän verkostoitumisvälineenä jakaa kuitenkin mielipiteitä ja palvelun soveltuvuus riippuu varmasti myös yrityksen tai työntekijän alasta, ja siitä onko ovatko oma ”todellinen” verkosto ja yhteistyökumppanit siinä jo mukana.
Linkki LinkedIn
sovellukseen löytyy täältä.
Linkki palvelun
perusesittelyyn löytyy puolestaan täältä.
Toinen hyödyllinen opas LinkedIn-palvelun käyttöön:
AVO-hanke –
Anne Rongas 2010
(Creative
Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 Suomi)
Hienoa, että olet ottanut lähteitä mukaan postaukseesi.
VastaaPoistaErilaiset digitaaliset cv:t yleistyvät koko ajan, eikä LinkedIn ole yhtään hassumpi vaihtoehto. Kuinka ahkerasti päivität omaa profiiliasi?
Edellisen kerran keväällä 2014 eli aivan liian harvoin :)
VastaaPoistaNyt kuitenkin ajattelin ryhdistäytyä ja paitsi päivittää profiilini kuntoon myös aktivoitua sen käytössä muutenkin. Onneksi on Haaga-Helia ja kesäkurssit! Joudun nimittäin käyttämään sitä ja sen tarjoamia verkostoja hyväkseni erällä toisella kurssilla, jolla myös olen.